148. My Father was a Carpenter, Nieves Marshallek Billmyer



  • Genre: Schilderij.
  • Afmetingen: 100 x 90 cm.
  • Creatie: 1977.
  • Medium: Olieverf op linnen/doek.
  • Stijl: Abstract expressionisme.
  • Stijlperiode: Abstract expressionistisch.
  • Verworven Koop in 1996.

“Wanneer kleuren met elkaar verbonden zijn op een ‘push and pull ‘ manier, zodanig dat een gebied eruit springt en je oog onmiddellijk naar een ander gebied gaat zoeken, dan heb je je doel bereikt. Voor mij is het belangrijkste om twee dingen in een doek met elkaar in verbinding te brengen en wanneer alles op de juiste plaats staat is het goed. Je maakt het niet mooi, het is mooi als alle kleuren hun juiste plaats innemen.”

De vrouwen die schilderden in de begintijd van het abstract expressionisme waren bijna altijd vrouwen die met een kunstenaar getrouwd waren zoals Elaine de Kooning en Lee Krasner, de vrouw van Jackson Pollock, zo ook Nieves Billmyer. Het talent van veel van deze vrouwen heeft zich daardoor vaak niet kunnen ontwikkelen.

Toen Jan Verhoeven kennismaakte met het werk van Nieves Billmyer in 1996 was zij al 88, maar nog steeds vitaal en aan het werk. Zij is een van de weinige vrouwelijke kunstenaars die zich wist te handhaven en die zich is blijven vernieuwen en ontwikkelen. Jan wist direct dat hij een aantal schilderijen van haar wilde hebben om aan de rest van de wereld te kunnen laten zien wat een gewelldig talent zij was.

Nieves Billmyer toont ons in haar werk haar visie op de werkelijkheid zoals zij hem zelf graag zou zien. Ze zegt daarover: ‘De kunstenaar is een rebel met een wanhopige hang naar orde. Door elimineren en selecteren creëert hij in zijn werk een nieuwe realiteit, die meer geordend is dan degene waarin hij leeft’. Om met Paul Klee te spreken: ”Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt zichtbaar. Door naar het werk te kijken maak je kennis met de wereld van Billmyer”.


Comments are closed.