033. INTI, Gilbert Decock



  • Genre: Schilderij.
  • Afmetingen: 70 x 70 cm.
  • Creatie: 1990.
  • Medium: Olieverf op linnen/doek.
  • Stijl: Geometrische abstractie.
  • Stijlperiode: Meerdere geometrische elementen (cirkel, driehoek, vierkant).
  • Verworven: 1998 Koop.

Klik op: Jan Verhoeven over Inti.


“Na het afbouwen van cirkel-vierkant relatie zijn werken ontstaan op het thema de ruit (of het vierkant op zijn punt).De compositie is opgebouwd met stukken of stukjes van de hoofdvorm de ruit. Techniek: menigvuldige verflaagjes op grof schilderdoek. De draaiende effecten dienen voor het personaliseren van de verflaag.”

In 1998 vierde Jan Verhoeven zijn 70ste verjaardag met een expositie van 70 schilderijen in het Stroomhuis in Neerrijnen. Bij het inrichten vond Jan het absoluut noodzakelijk dat er werk van Gilbert Decock te zien zou zijn. Hij vond het op dat moment onbegrijpelijk dat hij al niet veel eerder werk van Gilbert gekocht had. Op de vrijdag voor de opening stapte Jan in de auto en reed naar Knokke waar op dat moment een expositie van Gilbert Decock was. Om vijf voor vijf stapte hij Galerie Bennoot binnen, keek vijf minuten rond en kocht het schilderij Inti.

Het werk van Gilbert Decock nodigt ons uit om mee te gaan op de weg die leidt naar het wezen van het creatieve avontuur. De schilderijen van Gilbert Decock zijn een nooit eindigende zoektocht naar de essentie, het wezen van de lijn en vorm. Elk schilderij is een antwoord op, een dialoog met het voorgaande. Naar een schilderij van Gilbert Decock kijk je niet, je kan het enkel leren ZIEN. Of zoals Octacvio Paz het uitdrukt in een van zijn gedichten: ”De onwerkelijkheid van het geziene verleent werkelijkheid aan het zien”.

Gilbert Decock heeft zijn eigen beeldtaal ontwikkeld in zijn zoektocht naar ‘wat achter de dingen ligt’. Ieder van ons kan op zoek gaan naar die mogelijkheden van de werkelijkheid en daarin zijn eigen waarheid ontdekken. Ivo Michels omschrijft dit creatieve avontuur als volgt: ”In waarheid is nooit zoiets als een eindpunt in zicht, de curve die jaar na jaar al schilderend wordt beschreven, is te herleiden tot een aaneenschakeling van beslissende momenten waarin geduld en ongeduld, twijfel en absolutisme, doen en denken, cijfer en uitkomst openbarend samenvallen. Pas hoog op de top van de keten ligt de ruimte voor je open naar een volgende top, niet eerder”.


Comments are closed.