034. Rive Gauche, Gilbert Decock



  • Genre: Schilderij.
  • Afmetingen: 80 x 80 cm.
  • Creatie: 2000.
  • Medium: Olieverf op linnen/doek.
  • Stijl: Geometrische abstractie.
  • Verworven: 2000 Koop.

Klik op: Audio Rive Gauche.


Drie vierkanten, twee zwarte en een rode, waarvan een zwart vierkant 30 graden rechtsom gekanteld en slechts voor een deel zichtbaar. “Het kantelen van een vierkant was al vanaf 1990 begonnen. In Rive Gauche is voor de eerste keer zo ver gegaan dat er nog enkel een hoek van het gekantelde vierkant zichtbaar bleef in het vaste vierkant. Voor velen grote verwarring! Het maakte deel uit van een tweeluik Rive Gauche – Rive Droite. De eerste projecten ontstonden in Parijs. Parijs wordt verdeeld door de rivier de Seine die door de stad stroomt en het centrum in tweeen splitst.Hierdoor wordt alles in Parijs aangegeven als Rive Droite, waarmee de noordkant wordt bedoeld en als Rive Gauche dat de zuidkant aangeeft vandaar hun naam.

Techniek: menigvuldige verflaagjes op grof schildersdoek. De draaiende effecten dienen voor het personaliseren van de verflaag.”

Het schilderij ‘Rive Gauche’ hing samen met ‘Rive Droite’ als tweeluik in de etalage van de galerie. Jan Verhoeven k wist direct dat hij het werk wilde hebben maar realiseerde zich ook dat dit niet een werk is wat in opslag moest verdwijnen. Om ervoor tezorgen dat het altijd in mijn woonhuis een plek zou hebben kocht Jan, met toestemming van Gilbert, alleen ‘Rive Gauche’.

Het werk van Gilbert Decock nodigt ons uit om mee te gaan op de weg die leidt naar het wezen van het creatieve avontuur. De schilderijen van Gilbert Decock zijn een nooit eindigende zoektocht naar de essentie, het wezen van de lijn en vorm. Elk schilderij is een antwoord op, een dialoog met het voorgaande. Naar een schilderij van Gilbert Decock kijk je niet, je kan het enkel leren ZIEN. Of zoals Octacvio Paz het uitdrukt in een van zijn gedichten: ‘De onwerkelijkheid van het geziene, verleent werkelijkheid aan het zien’. Gilbert Decock heeft zijn eigen beeldtaal ontwikkeld in zijn zoektocht naar \’wat achter de dingen ligt’. Ieder van ons kan op zoek gaan naar die mogelijkheden van de werkelijkheid en daarin zijn eigen waarheid ontdekken.

Ivo Michels omschrijft dit creatieve avontuur als volgt: ‘In waarheid is nooit zoiets als een eindpunt in zicht, de curve die jaar na jaar al schilderend wordt beschreven, is te herleiden tot een aaneenschakeling van beslissende momenten waarin geduld en ongeduld, twijfel en absolutisme, doen en denken, cijfer en uitkomst openbarend samenvallen. Pas hoog op de top van de keten ligt de ruimte voor je open naar een volgende top, niet eerder.’


Comments are closed.