028. # 7 of 1957, Nassos Daphnis



  • Genre: Schilderij.
  • Afmetingen: 75 x 55 cm.
  • Creatie:1957.
  • Medium: Olieverf op linnen/doek.
  • Stijl: Geometrische abstractie.
  • Verworven: 1997 Koop.

In dit schilderij zijn de witte, gele, rode, blauwe en zwarte dunne lijnen achtereenvolgens op het doek gezet. Hierdoor ontstaat een denkbeeldige ruimte en kijk je als het ware in de oneindigheid. ”Geometrische vormen staan model voor de basiselementen van mijn leven: de mystiek van het verlangen naar vroegere jaren en het streven naar perfectie. Ik gebruik het hele scala aan mogelijkheden van de geometrische beeldtaal en streef naar een visuele balans. Tussen 1952 en 1962 was ik voortdurend bezig met het ontdekken van de effecten en vibraties van orde en balans in geometrische vorm en kleur en tegelijkertijd met het verlenen van vrijheid aan kleuren. Ik ontwikkelde de Color Plane Theory.

De Color Plane Theory is een theorie over de ruimtelijke werking van kleuren en kleurvlakken in het platte vlak ten opzichte van elkaar. Het is een visualisatie van een oneindige abstracte ruimte door kleuren op een bepaalde manier toe te passen. Alle kleuren tussen zwart en wit zijn ingedeeld naar hun effect op de ruimte, de denkbeeldige ruimte. Zwart is de sterkste kleur die op de voorgrond treedt gevolgd door blauw, daarna rood en geel en wit leidend tot een oneindige ruimte. De theorie gaat uit van pure kleuren. Gemengde kleuren hebben hun puurheid verloren en verliezen daardoor energie.”

Toen Jan Verhoeven een aantal werken van Ernest Briggs en Seymour Boardman had aangekocht sprak Nassos Daphnis hem aan met de vraag: ‘waarom koop je niet van mij?’. Jan antwoorde: ‘you play in another league.’ Oftewel zijn prijzen vallen in een andere categorie dan Jan kan besteden. ‘Dat probleem los ik voor je op’ zei Nassos. Hij nodigde Jan uit in zijn atelier en vroeg hem het werk uit te kiezen dat Jan het liefst zou willen hebben. Al kijkend vond Jan dat hij drie schilderijen tegelijk moest kopen om zijn intenties met het werk van Nassos duidelijk te maken. Om de keus voor #7 of 57 te rechtvaardigen had Jan ook het werk #12 of 57 en #1 of 55 nodig. Nassos zei: ‘schrijf maar op wat je kunt betalen’. Over die prijs werden we het eens.

Nassos Daphnis is zowel wetenschapper als kunstenaar. Zijn respect voor het mysterie van het groeiproces in de natuur en zijn waarneming van de cycli zijn een voortdurende bron van inspiratie. Niet het visuele ervan, maar wel het spirituele.

Uitspraak John Gruen: Wanneer Nassos iets uit de natuur schildert, schildert hij een bloem die niet eerder bestond. Wanneer hij met kunst te doen heeft, transformeert hij de werkelijkheid naar het wezenlijke ervan.


Comments are closed.