025. 25 #14 of 1952, Nieves Marshallek Billmyer



  • Genre: Schilderij.
  • Afmetingen: 75 x 60 cm.
  • Creatie: 1952.
  • Medium: olieverf op linnen/doek
  • Stijl: Abstract expressionisme.
  • Verworven: 1996 Koop.

Een werk van Nieves Billmyer uit haar begintijd in bruine en zwartgrijze tinten met een duidelijke kubistische invalshoek. Door de rechthoekige vormen ontstaat een ander, meetkundig, perspectief op de werkelijkheid. Ook in tekeningen heeft Billmyer dit principe toegepast. ”Ik ben nooit beïnvloed door stokpaardjes of bewegingen. Mijn werk heeft zich ontwikkeld volgens zijn eigen natuurlijke weg. In eerste instantie was dit het kubisme, later het abstract expressionisme en uiteindelijk de meer hoekige abstractie door het gebruik van driehoeken. Door je werk zo exact als mogelijk te maken geef je het kracht. Dat is waar ik naar zoek. Geen schoonheid, maar kracht”.

De vrouwen die schilderden in de begintijd van het abstract expressionisme waren bijna altijd vrouwen die met een kunstenaar getrouwd waren zoals Elaine de Kooning en Lee Krasner, de vrouw van Jackson Pollock, zo ook Nieves Billmyer. Het talent van veel van deze vrouwen heeft zich daardoor vaak niet kunnen ontwikkelen. Toen ik kennismaakte met het werk van Nieves Billmyer in 1996 was zij al 88, maar nog steeds vitaal en aan het werk. Zij is een van de weinige vrouwelijke kunstenaars die zich wist te handhaven en die zich is blijven vernieuwen en ontwikkelen. Ik wist direct dat ik een aantal schilderijen van haar wilde hebben om aan de rest van de wereld te kunnen laten zien wat een geldig talent zij was.

Nieves Billmyer toont ons in haar werk haar visie op de werkelijkheid zoals zij hem zelf graag zou zien. Ze zegt daarover: ‘De kunstenaar is een rebel met een wanhopige hang naar orde. Door elimineren en selecteren creëert hij in zijn werk een nieuwe realiteit, die meer geordend is dan degene waarin hij leeft’. Om met Paul Klee te spreken: ‘Kunst geeft niet het zichtbare weer, kunst maakt zichtbaar. ‘Door naar het werk te kijken maak je kennis met de wereld van Billmyer.

Comments are closed.