112. Vierkant in perspectief, Ger de Joode



  • Genre: Schilderij.
  • Afmetingen: 80 x 80 cm.
  • Creatie|: 1997,
  • Media: Acrylverf op hout.
  • Stijl: Geometrische abstractie.
  • Verworven: 2000 Koop

“Voor mijn schilderijen op paneel of op doek en voor mijn objecten van karton of kunststof gebruik ik acrylverf. Deze verf stelt mij technisch in staat tot een nauwgezet reeksmatig kleurgebruik. Heldere kleuren, verzadigde kleurtonen afgewisseld met grijsreeksen leveren verrassende beelden op die af en toe de waarneming van de beschouwer op de proef stellen”.
De kunstenaar hierover: “Enige tijd geleden kreeg ik tijdens een atelierbezoek een vraag: waarom schilder je niet gewoon landschappen of stilllevens, dingen die je ziet. Ik vertelde de vragensteller dat ik, in Woudrichem geboren, opgroeide aan de rivier. Ik ontdekte daar als kind de natuurlijke wetmatigheden van eb en vloed, van de regelmatige stroomribbels in het zand, van de stroom zelf en van de vijf-/zeshoekige basaltblokken. Er zaten vaak schilders op de punt hun riviergezicht te schilderen. De rivier als object van kunst. Hoezo werkelijkheid? De werkelijkheid is complex en meer dan een optelsom van een aantal visuele waarnemingen. Is de werkelijkheid wel te kennen of is dat een illusie? En als dat een illusie is, hoe kun je daar dan beeldend mee omgaan? Zou je de werkelijkheid kunnen opvatten als structuur, als een stelsel van relaties waardoor dingen hun samenhang krijgen, een stelsel waarin materie, relaties, normen en waarden procesmatig samengaan? Ik vat de werkelijkheid op als structuur en dat is dan het uitgangspunt voor mijn werk. Het gebruik van geometrische vormen is geen doel op zich, het is een middel om met de weerbastige werkelijkheid om te gaan”.


Comments are closed.