142. This is not a book, Mark Verstockt



  • Genre: Conceptueel kunstwerk.
  • Afmetingen:  40 x 40 x 10 cm.
  • Creatie: 1970.
  • Stijl: Geometrische abstractie.
  • Verworven: 2001 Schenking.

Een ‘boek’ waarin op losse pagina’s diverse uitingen van communicatie getoond worden: een platenhoes met inhoud, een tekening. Begin jaren ’70 stelde Marshall Macluhan dat het Gutenbergboek (het gedrukte boek) dood is. This is not a book is een reactie hierop, een provocatie van Mark Verstockt, die erop wil wijzen dat er alternatieve communicatievormen bestaan voor het traditionele boek, buiten de lineariteit van de gedrukte letter. Een boek moet niet noodzakelijkerwijs geschreven worden.

Het werk ‘ This is not a book’ heeft als opdracht: to the memory of Gutenberg (de uitvinder van de boekdrukkunst). ”In volkomen vrijheid heb ik geopteerd voor het vierkant (de kubus) als basis voor mijn werk. Ik manipuleer het, ik heb het ingeschakeld in mijn creatief werkproces. Soms wil het vierkant mij zijn wetten opleggen maar het laat me dan toch de keuze ze te accepteren of ontkennen. Wel ontstaat tijdens het werkproces tot mijn verwondering een wederkerige afhankelijkheid die soms degenereert in en gevecht. het vierkant geeft zich niet zo makkelijk en kan vaak weerbarstig zijn. Maar tegelijk geeft het toch vertrouwen en is het constructief”.

Jan Verhoeven leerde het werk van Mark Verstockt kennen vanwege de plannen die twee Woudrichemse documentairemakers hadden om een documentaire te maken over het vierkant. Mark verstockt bracht dit boek mee als ‘kennismakingskado’. Jan ontdekte een nieuw facet aan de geometrisch abstratce kunst. Hij ontdekte een nieuw facet aan de geometrisch abstract kunst doordat hij enorm consequent minimalistisch is. Met heel weinig middelen wil hij een groot effect bereiken en daar slaagt hij voor mij in.

Frans Verleyen, hoofdredacteur bij Knack, bij de tentoonstelling van Mark Verstockt in Galerij Roussel te Brugge in september 1992: ‘Deze manier van kijken naar de wereld, deze zin van Thales en Pythagoras voor het universele in verhoudingen, getallen, diameters, cirkels en afstanden, bevat een hoge mate van elegantie en bekoorlijkheid. Daarom worden sommige mensen zo verliefd op de wetenschap. En dit soort schoonheid, van de rationele verbazing of zelfs van de ontroering die bij Pythagoras tot de theorie van de muziek der sferen leidde (harmonische muziek is uitdrukbaar in getallen), mag ik graag terugvinden in het werk van Mark Verstock.’.

In 1975 schrijft Leo Geerts: ”In vergelijking kan men zeggen dat Verstockt tovert. Maar toveren met plexiglas, aluminium, plastic, staal? Dat betekent dat je boven je technisch kunnen uitstijgt tot waar de kunst begint: tot onaantastbare muzikaliteit van de ware expressie”.


Comments are closed.