235. 1068, William Manning



  • Genre: Collage.
  • Afmetingen:  55 x 55 cm.
  • Creatie: 2001.
  • Medium: Acrylverf op papier.
  • Stijl: Abstract expressionisme.
  • Verworven: 2001 Koop.

Bill Manning zoekt naar het perfecte huwelijk tussen organische en geometrische vormen. Dit schilderij is een voorbeeld van hoe Bill Manning twee kunststromingen verenigt in een schilderij. Het is een kleurrijke geometrische compositie met daarin expressionistische elementen aangebracht en opgeplakt. ”Ik heb zowel het abstract expressionisme als de wereld van de natuur uitgebreid bestudeerd. Het resultaat is een synthese tussen de hoekige vormen bedacht door de mens en de biomorfologische vormen uit de natuur”.
 
In tegenstelling tot alle andere kunstenaars in de collectie heeft Jan Verhoeven eerst de persoon Manning leren kennen en pas toen zijn werk gekocht. Uit deze vriendschap is ontstaan dat Jan in 2000 twee weken lang samen met hem in zijn atelier heeft doorgebracht, kijkend en pratend over zijn werk. Wat Jan in die twee weken hheft gezien aan vakmanschap, aan ontwikkelingen en zoektochten naar de ‘waarheid’ in schilderkunst, heeft hem volledig overtuigd. Deze aankoop is daarvan het resultaat. 

Het werk van Bill Manning is gebaseerd op de omgeving, de natuurlijke omgeving van het eiland Monhegan. In zijn werk geeft hij weer wat hij voelt, niet wat hij ziet. Zelf zegt hij daarover: ‘Wanneer ik op het eiland Monhegan ben, voelt het alsof ik in de kerk ben. Het geeft een mysterieuze en mystieke indruk. De kracht en bijna voorspellende kwaliteit die het kan uitstralen. Alle gemoedstoestanden zie ik erin weerspiegeld’.

Een aantal recensenten heeft het als volgt geformuleerd: ‘Met volmaakt vakmanschap is hij in staat een naadloze eenheid te vormen tussen verschillende uitgangspunten, technieken en onderling verwante series van individuele werken. Terwijl Monhegan en het landschap zijn toetsstenen zijn, refereert het werk wat daaruit resulteert tegelijkertijd aan het zien op zich en aan een leven lang kijken naar kunst en het maken van kunst’en’ Manning kiest ervoor om zijn eigen gestructureerde indrukken op te leggen aan organische zaken. En dit is, natuurlijk, wat alle kunst doet, zelfs wanneer het de illusie van realisme wil wekken; het opleggen van de menselijke orde op natuurlijke fenomenen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>